per compartir reflexions, pensaments, teories, sensacions, sentiments, dubtes, creacions... al voltant de l'apassionant món del llenguatge humà i de les llengües.

dimarts, 1 de març de 2011

diálogo de la lengua: ressenya

Aquest mes de febrer, vaig agafar tres llibres de la cafeteria del cinema Renoir Floridablanca. Un va ser aquest: Diálogo de la lengua, de Juan de Valdés, el qual em va cridar l'atenció quan el vaig començar a fullejar i vaig veure que era una espècie de diàleg sobre qüestions lingüístiques. Després vaig investigar i descobrir que havia estat escrit l'any 1533. Té 173 pàgines i està escrit en forma d’una discussió, conté els aspectes més importants de la llengua castellana (fonètica, gramàtica, lèxic i estil). Per a Valdés no hi havia diferència entre la llengua escrita i la parlada.

És interessant de veure com està escrit, en castellà antic, amb dobles esses (professor), z en comptes de c (dezir), q en comptes de c (qual), i moltíssimes variacions més. Els comentaris i reflexions que es fan són interessants. Està ple de vocabulari, expressions, refranys i múltiples consideracions i explicacions.