per compartir reflexions, pensaments, teories, sensacions, sentiments, dubtes, creacions... al voltant de l'apassionant món del llenguatge humà i de les llengües.

dilluns, 23 de maig de 2011

no suporto tota aquesta porqueria de plantejament-nus-desenllaç

–Ja sé com escriure –continua ella–, només em falta una història. Mira, m’encanten les simetries ocultes, les llistes, els capítols rizomàtics. Per damunt de tot, adoro els epílegs. Sóc barroqueta sense arribar a la tematització de la forma, que diria Raffinelli. Trobo correcte suspendre la incredulitat del lector, ma non troppo. El que no suporto és tota aquesta porqueria de plantejament-nus-desenllaç... És com el cul. (...) I saps que odio més? –reprèn ella–. L’ordre cronològic. És tan obvi, no trobes? És el no-muntatge. A mi m’agrada començar pel mig, ex abrupto, després saltar endarrere, tornar endavant. Saps, Memento? L’he vista onze cops. Sé quina novel•la he d’escriure, de debò... M’encanten els trencaclosques. I les pretericions. I els finals triples. I per descomptat, una certa dosi de metaliteratura. Saps allò que fa Kundera? (...)

              Pagès Jordà, V. (2009), Els jugadors de whist.




M'agrada aquest fragment per dos motius. Un, perquè explica molt bé com escriure i fer-ho de manera original. És a dir, que és cert que és molt interessant que una novel·la o un relat tingui aquestes característiques, per a mi, més treballades i originals. Dos, perquè en realitat és una radiografia o descripció del propi llibre (Els jugadors de whist) i la manera d'escriure del mateix autor, en Pagès Jordà. Aquest llibre en té molt d'autobiogràfic, en tots els sentits.

A més a més, m'ha fet pensar en l’anunci de l’ESCAC del cinema, que tant m'agrada, tot allò de “faig un ou ferrat en tres plans, faig un petó en travelling circular, me’n vaig a dormir en fosa en negre, em desenfoco a classe de mates...”, el qual explica de manera súper original, directa i concisa tot de conceptes i aspectes de la filmació en el cinema.
http://www.youtube.com/watch?v=eu1wx2As_xM