per compartir reflexions, pensaments, teories, sensacions, sentiments, dubtes, creacions... al voltant de l'apassionant món del llenguatge humà i de les llengües.

dijous, 25 d’octubre de 2012

aquarel·la, literatura i... (1a part)


Ja feia temps que tenia ganes de potenciar la meva creativitat, tant artística (pintura, dibuix, manualitats) com literària. Vaig conèixer el Banc del Temps de Gràcia a l'estiu i m'hi vaig fer sòcia ("Inverteix temps, rebràs temps”). Vaig trobar que algunes persones oferien Creativitat i d'altres, Escriptura creativa. Em va cridar molt l'atenció l'Anna Freixanet que oferia les dues. Vaig contactar amb ella i em va dir que és artterapeuta amb estudis literaris i, per això, fa una sessió on combina ambdues coses. Em va interessar molt i vam quedar: volia provar-ho.


Com va anar la sessió d'artteràpia, creativitat i literatura

Primera part

Em demana que pensi en una emoció i la descrigui amb una metàfora. Tenia l'emoció però em costava trobar-hi una metàfora. Em diu que si no em surt la metàfora, puc explicar l'emoció tal com la sento. Ho faig. Aleshores puc tornar a intentar buscar la metàfora. Em surt millor. Llavors em convida a pintar amb aquarel·les el que he escrit i m'explica com fer-ho (no recordo quan va ser l'última vegada que vaig pintar amb aquarel·les), m'ofereix pintures i pinzells. El dibuix em surt acolorit, amb una planta, tal i com ho havia descrit. Em relaxa, m'agrada. Un cop acabat el dibuix em demana que hi torni a posar paraules. El que en surt ara és diferent que abans, més ric, més bell, més poètic. He passat del llenguatge a la pintura i de la pintura al llenguatge. Això ha aconseguit activar-me la creativitat. Llegiu el fragment següent, Manuel Gross ho explica molt bé. I no us perdeu l'article sencer en què relaciona la creativitat amb tots els àmbits de la vida, personal i professional:



<<Es esencial para fomentar la creatividad, el empleo simultáneo de distintos lenguajes o formas de expresión para comunicar una misma y única idea: empleando el lenguaje verbal-usual o literario-analógico (fundamentado en símiles y analogías), el plástico-visual (uso del diseño, de esquemas gráficos, etc.), el sonoro-musical, el mímico-corporal (decirlo con gestos y movimientos), el inventivo-narrativo (imaginando sucesos e historietas), el constructivo (expresándolo con elaboraciones y trabajos tecnológicos o manuales).>>
"La creatividad: estructuras mentales, activadores, procesos y tendencias", per Manuel Gross.


La segona part de la sessió... en el post de demà! Però vosaltres us animeu a fer l'exercici i compartir-lo? A continuació comparteixo la meva creació pictòrica i literària. No és més important el resultat que el procés! Aquesta reflexió la podem aplicar en totes les situacions de la nostra vida, hi esteu d'acord?

<<"Rosat"
El cel pren diferents tonalitats, des del rosa fins al blau marí passant pel turquesa, i és que s'està fent de nit. El color de les plantes està viu, aquella brillantor fosforescent que prenen els objectes al capvespre. Una emoció indescriptible m'acompanya. Avui la llavor dóna els seus fruits.>>
Estela Bayarri, sessió de creativitat, 22 d'octubre de 2012

1 comentari:

Mike ha dit...

Gràcies pel comentari! Si algun lector està interessat, pot contactar amb l'anna a http://arteterapiabarcelona.es

Merci!