per compartir reflexions, pensaments, teories, sensacions, sentiments, dubtes, creacions... al voltant de l'apassionant món del llenguatge humà i de les llengües.

divendres, 26 d’octubre de 2012

aquarel·la, literatura i... sinestèsia! (2a part)

Com va anar la sessió d'artteràpia, creativitat i literatura

Segona part

Segueixo a casa de l'Anna. He pintat i he creat un petit poema (podeu veure-ho al post d'ahir).
L'Anna diu que farem un exercici de sinestèsia. La proposta em captiva. La sinestèsia és un fenomen que fa temps que m'interessa; l'aspecte literari, però també el neurolingüístic. He escrit algunes coses, en aquest mateix bloc, i recentment havia tornat a parlar-ne en alguna ocasió, intercanviant impressions. Aquesta paraula-concepte-fenomen, doncs, té molt de sentit per a mi. Per a l'Anna també és una sorpresa; admet que no pensava trobar-se amb algú que en sabés. Li dic que estic molt encuriosida per saber què farem a continuació. L'exercici és trobar sinestèsies, gran recurs que tenen els escriptors per crear analogies molt evocadores.

<<atribuir a un objeto cualidades propias de otro
y parece estar basada en la facultad que poseen
algunas personas para sentir percepciones sensoriales cruzadas>>

He de pensar en un o dos adjectius que em vinguin al cap, relacionats amb els cinc sentits, de coses que m'hagin passat avui, recents. Després he de relacionar aquests adjectius i sentits de manera que es creï un efecte, és a dir, barrejant-los, interconnectant-los. Podem crear, així, sinestèsies. La meva manera de procedir ha estat pensar en sensacions que he sentit amb cadascun dels sentits (per exemple, calent amb el tacte) i després buscar quelcom que tingués relació amb aquests (un teixit amb el tacte, per exemple una jaqueta); un cop fet això, he unit aquests objectes o conceptes amb adjectius però de manera barrejada (veu lluent; veu era per oïda i lluent era per vista). Per últim, amb totes aquelles unions i combinacions que han sortit, sóc convidada a escriure un petit text poètic o un poema lliure. A veure què us sembla el resultat?




Una veu lluent es va sentir de la llunyania
més enllà del paisatge aromàtic del meu davant
podia veure la jaqueta somorta
però el pastisset terrós i humit que menjava
amagava i tapava el seu perfum calent.
Estela Bayarri, sessió de creativitat, 23 d'octubre de 2012


A mi el resultat m'ha agradat molt, no tant des del punt de vista artístic ni qualitatiu, sinó que jo no havia pensat a escriure res prèviament i, en canvi, després d'haver fet tot l'exercici he arribat a crear aquest petit escrit sense grans dificultats: fluïa sol.


Ha estat una experiència gratificant i enriquidora, el principi d'alguna cosa més. Perquè penso, i tal com explica Gross en l'article que ahir vaig enllaçar, que tot això es pot aplicar a altres situacions, en la vida personal i professional, en coses senzilles i en situacions complexes. Per exemple quan es té una idea però no se sap ben bé quin camí agafar, ni com plasmar-la. Pintem la idea, escriguem-la, ballem-la, cantem-la! En sabeu més de tot això? Voleu compartir idees i recursos per activar la creativitat, per crear textos bells, per jugar amb el llenguatge...?