per compartir reflexions, pensaments, teories, sensacions, sentiments, dubtes, creacions... al voltant de l'apassionant món del llenguatge humà i de les llengües.

dimarts, 16 d’octubre de 2012

MP3 i l'art de definir


MP3 quiere decir que 50 discos...”
Vaig agafar al vol aquesta conversa, l'explicació que feia un quiosquer a una clienta, al Raval de Barcelona, el dimarts 14 de setembre de fa dos anys, a quarts de deu del matí. Crec que la dona havia preguntat directament què era un MP3 i el quiosquer li ho intentava explicar d'aquesta manera. Vaig anotar-ho en un paperet que duia a sobre i el vaig guardar en el sobre on guardo idees, coses que em vénen al cap relacionades amb la llengua, bocins de converses... fins avui.


Aquell home intentant explicar que era un MP3, em va fer pensar: que n'és de difícil, definir! Fer una bona definició no és cosa fàcil. Jo mateixa m'he trobat en situacions en què he hagut de fer-ne i, de vegades, he hagut de pensar-hi molt. Altres exemples d'aquest fet me'ls donaven els meus alumnes, els qui es preparaven per a les proves d'accés a cicles formatius o per al graduat en secundària. A l'examen sempre tenien una pregunta en què havien de definir alguna paraula. Normalment les paraules que havien de definir els havien sortit en un text previ, la qual cosa facilitava una mica les coses. Tot i així, les definicions que feien solien ser bastant imprecises o incorrectes.

Què vol dir definir? Segons el diccionari de l'IEC:
 
definició   f. [LC] [FL] Conjunt de les paraules que explicita el significat d’una entrada de diccionari. La definició del mot agafar. Donar una definició. Fer una definició. Una definició clara, exacta, equívoca, incompleta.
 
segons el tipus, n'existeixen diverses classes: la de diccionari, la
intencional, l'extensional, l'ostensiva... De quin tipus seria la definició que estava intentant fer lel quiosquer?
Quan intentem fer una definició (sense que ens estiguin examinant),
fem servir tota mena de recursos. El més important és que l'interlocutor
ens entengui. I jo crec que, tot i que, el pobre quiosquer s'havia trobat
de sobte havent de definir ni més ni menys que MP3, se'n va sortir prou bé.
I és que si hagués tret el seu mòbil d'última generació i hagués buscat
al web del Termcat (el que he fet jo), hauria trobat “Format de compressió
de seqüències d'àudio que permet de reduir un fitxer d'àudio, generalment
a una dotzena part de la mida original, preservant-ne la qualitat del so.”
Vaja! Crec que a la interlocutora li devia ser més útil allò de
“quiere decir que 50 discos...".