per compartir reflexions, pensaments, teories, sensacions, sentiments, dubtes, creacions... al voltant de l'apassionant món del llenguatge humà i de les llengües.

dimarts, 26 de febrer de 2013

recordar: tornar a passar pel cor

Ahir compartia amb vosaltres aquella cita sobre què és oblidar i què, recordar, i us deia que avui us mostraria el terme recordar des d'una perspectiva diferent. La cita en qüestió la vaig trobar en una pissarra de suro d'un gimnàs petit i molt familiar on anava, farà uns cinc anys:


<<Recordar, del llatí recordis, significa 'tornar a passar pel cor'.>>
Eduardo Galeano


Que bonic, oi? Ara ja fa temps que he integrat aquesta manera d'entendre el concepte recordar i l'he compartit diverses vegades amb amics a qui agraden també aquestes reflexions. Però en el seu moment, em va fer molt d'impacte, vaig anotar-ho de seguida en un paper, ho vaig rellegir, hi vaig pensar, vaig parlar-ne especialment amb una amiga. “Tornar a passar pel cor” quelcom viscut. Quan recordem alguna cosa, per tant, d'alguna manera estem tornant a viure-la. Havíeu sentit aquesta cita? Hi esteu d'acord?


I ja per acabar, us deixo una troballa interessantíssima que he descobert mentre feia recerca sobre aquesta cita: un diccionari d'Ecologia Emocional! Us deixo una definició que lliga amb tot el que anàvem parlant:

<<Memòria emocional
Són les experiències emocionals viscudes que resten emmagatzemades en el cervell. En determinats moments, per un estímul que ens desperta aquell record, revivim en el present les emocions lligades a l’experiència passada.>>

1 comentari:

estela bayarri ha dit...

Us deixo els comentaris generats al Facebook sobre aquesta entrada:

FP: Memòria=hipocamp; amigdala=emocions; i l'un no s'enten sense l'altre, almenys jo ho veig aixi, i anatòmicament estan junts. Interessant lo de recordar.

Estela Bayarri: M'encanten les teves anotacions, F. Hi poses el toc neurocientífic :)