per compartir reflexions, pensaments, teories, sensacions, sentiments, dubtes, creacions... al voltant de l'apassionant món del llenguatge humà i de les llengües.

dimecres, 20 de març de 2013

a cal lingüista, error ortogràfic

Entengui's "a cal ferrer, ganivet de fusta". No em cal sortir de cacera gaire lluny per trobar un error ortotipogràfic. Cada dia, quan pujo les escales cap al meu pis, puc veure el següent:


Rememeber when...

Les paraules agudes acabades en en i in s'accentuen.

Aquesta acaba en on. Punt. No faré més comentaris, és bastant pesadet el tema de l'accentuació, encara que sempre m'ha agradat moltíssim explicar-ho a les meves classes! Paradoxes de la vida.

El que vull comentar també és que quan vaig pensar d'escriure sobre aquest error en la meva pròpia escala, vaig pensar en l'expressió de més amunt, però en castella:

"En casa del herrero, cuchara (o cuchillo) de palo."

I és que les classes de castellà quan feia 5è d'EGB...
van ser molt efectives, però em van marcar. Encara recordo regles i normatives gramaticals senceres, i algunes expressions i modismes. Aquesta n'és una. L'altra és la de "más vale pájaro en mano, que ciento volando" o "a caballo regalado, no le mires el dentado (o el diente)".

I en català, "a cal ferrer ganivet de fusta" es pot dir de moltes altres maneres. Ho trobareu en aquesta fitxa de l'Optimot. La que m'ha agradat molt és la de "a cal sabater, sabates de paper".

I vosaltres? Quines són les vostres expressions o frases fetes preferides? Quines vau aprendre fa molts anys, de les quals encara en recordeu el lloc, el moment, el professor o professora? O també: heu caçat algun error ortotipogràfic vora de casa, a l'escala, a la feina? Aquell que NO podeu deixar de mirar i fer comentaris mentals quan hi passeu per davant? Compartiu-ho aquí sota.
[fotografia inferior: a "Cosa Fina"]

2 comentaris:

reinventa12 ha dit...

Quina gràcia i quina casualitat!! Moltes gràcies Estela per passar-te per REinventa12, per cert estarem conectades pel proper post?

estela bayarri ha dit...

Gràcies a vosaltres per deixar el comentari! Doncs espero que sí, que hi hagin més connexions. I com aquí no havia escrit res sobre la coincidència, ho posaré ara.
REinventa21 va publicar el 19 de març (el mateix dia que jo escrivia aquesta entrada) "Si en casa de herrero cuchillo de palo... ¿de quién será la casa?". No us ho perdeu: http://reinventa12.wordpress.com/2013/03/19/si-en-casa-de-herrero-cuchillo-de-palo-de-quien-sera-la-casa/