per compartir reflexions, pensaments, teories, sensacions, sentiments, dubtes, creacions... al voltant de l'apassionant món del llenguatge humà i de les llengües.

dijous, 21 de març de 2013

fan··tica ambigüitat

Mireu aquest cartell ràpidament i aparteu la mirada!

Què hi deia?

Fa dos dies, passant per la plaça Catalunya, miro cap a la façana del conegut centre comercial i veig aquest anunci, molt gran, ocupant gran part de la façana. I penso “que agosarats”, perquè fanàtica té una connotació força negativa. I em començo a muntar una pel·lícula del joc de paraules que estaven fent amb la famosa "setmana fantàstica" i ser una "fanàtica per la moda". I torno a mirar i ja llegeixo fantàstica. Simplement el cap de la noia està tapant un parell de lletres i la meva lectura global m'ha dut a llegir fanàtica (està clar que el meu subconscient o inconscient -o superconscient!- anticonsumista hi ha tingut a veure).

En uns mil·lisegons, un reguitzell d'idees, teories i conceptes van tenir lloc en el meu cervell:

Lectura global versus lectura fonètica.
Com els errors (en aquest cas de lectura) ens poden conduir cap a la comprensió de com funcionen els mecanismes del llenguatge (i de l'aprenentatge, la producció, la comprensió...).
Expectatives.

Ambigüitat.

El poder de la publicitat.

I un llarg etcètera.

Quan heu vist el cartell vosaltres, què heu llegit? Us ha passat quelcom semblant, ara o alguna vegada, de llegir quelcom i després adonar-vos que hi posva una altra cosa diferent? Espero tots els vostres comentaris!

[fotografia de “catalogos de moda” (així, sense accent! Un altre truc de màrqueting? O una deixadesa com moltes?]